سرامیک بدون تراش دندان یا کانتکت لنز چیست؟

شاید شما هم از آن دسته از علاقمندان به زیباسازی دندان‌هایتان باشید که تصور تراش و احتمال آسیب دیدن دندان‌ها، آن‌ها را از این عمل بازداشته است. اما بهتر است بدانید که سرامیک بدون تراش یا کانتکت لنز دندان، روش جدیدی جهت زیباسازی دندان‌هاست که امروزه متقاضیان زیادی دارد. سرامیک بدون تراش دندان لبخندی بی‌نقص، درخشان و زیبا را تضمین می‌کند. برطرف کردن عیوب دندان‌ها به وسیله روش سرامیک بدون تراش یا کانتکت لنز در مطب‌های دندانپزشکی صورت می‌گیرد که شامل قرار دادن روکش‌های سرامیکی کوچک و ظریفی بر روی دندان‌ها بدون تراش یا آسیب رساندن به آن‌هاست. روش سرامیک بدون تراش یا کانکت لنز می‌تواند باعث تغییرات زیادی در اندازه، رنگ، شکل و فرم دندان‌های اصلی فرد شود و زیبایی محسوس و قابل ملاحظه‌ای را برای زیباجو به ارمغان آورد.
در این مقاله قصد داریم علاوه‌بر تشریح روش‌ زیباسازی دندان‌ها به وسیله سرامیک بدون تراش (کانتکت لنز) به مزایا و معایب این روش بپردازیم، تا انتها همراه ما باشید.

درباره سرامیک بدون تراش یا کانتکت لنز دندان بیشتر بدانید:
سرامیک بدون تراش یا لنز تماسی همانطور که شرحش رفت، تیغه‌ای ظریف و نازک از جنس پرسلن یا لیتیوم دی سیلیکات است. این تیغه فوق‌العاده نازک است و یکی یکی روی قسمت جلویی دندان‌ها قرار می‌گیرد. در واقع تیغه‌ها در روش سرامیک بدون تراش بر روی دندان‌ها چسبیده و فیکس می‌شوند. دی سیلیکات نسبت به سرامیک و پرسلن مقاوم‌تر است. به گونه‌ای که می‌توان از آن تیغه‌هایی با هر ضخامت لازم اما مقاوم و مستحکم ساخت. به همین دلیل از سایر مواد و متریال‌های ساخت تیغه‌های دندان پرمصرف‌تر است. از تیغه‌های سرامیک بدون تراش یا کانتکت لنز برای اصلاح برخی از عیوب دندان‌ها مانند فضای زیاد بین آنها یا اصلاح و بهبود نامنظم بودن فرم دندان‌ها استفاده می‌شود. علاوه‌بر موارد گفته شده، روش سرامیک بدون تراش دندان برای اصلاح رنگ دندان‌ها هم توصیه می‌شود. اصلاح فرم لبخند و دندان‌ها رابطه مستقیمی با افزایش اعتماد به نفس و تمایل به ابراز احساسات دارد که می‌تواند علاوه بر زیبایی ظاهری، باعث کسب رضایت درونی فرد نیز شود. اما به هر حال برای اقدام به این کار بهتر است همیشه با پزشک مشورت کنید که آیا روش کانتکت لنز برای دندان‌های شما روشی ایده‌آل است یا خیر


آیا سرامیک بدون تراش یا کانتکت لنز دندان می تواند به دندان‌های شما آسیب برساند؟
با وجود مزایای بسیاری که این روش دارد، سرامیک بدون تراش بهتر است تنها زمانی استفاده شود که زیباجو واقعا به آن نیاز دارد، در غیر این صورت به‌کار بردن بیجای این روش می‌تواند باعث آسیب شود. به عنوان مثال، زمانی که روی دندان آثار ساییدگی وجود دارد استفاده از روش سرامیک بدون تراش یا کانتکت لنز چندان مناسب نیست. برای اطمینان از اینکه همه چیز به خوبی پیش می‌رود و آسیبی به شما وارد نمی‌شود، متخصصی که این کار را انجام می‌دهد باید متخصص پروتز یا دندانپزشکی باشد. همچنین یک پروتکل برنامه‌ریزی و اجرا وجود دارد که باید توسط متخصص رعایت شود، که شامل ارزیابی سلامت، معاینه بالینی و رادیوگرافی کامل، تجزیه و تحلیل انسداد دندان، عکس و موارد دیگر می باشد.

نحوه انجام لمینت دندان به روش سرامیک بدون تراش یا کانتکت لنز
روش لمینت سرامیک بدون تراش در حداقل زمان ممکن صورت می‌پذیرد. به این صورت که در جلسه اول بعد از ویزیت و بررسی وضعیت لثه و دندان‌ها و تشخیص نیاز به لمینت سرامیکی، با هم‌فکری بیمار قالب‌گیری انجام شده، قالب‌ها را به لابراتوارهای ساخت تیغه‌های سرامیکی ارسال می‌کنند. پس از مدت زمانی چندروزه این لمینت‌های سرامیکی ساخته شده به مطب فرستاده می‌شوند. با توجه به اینکه در این روش به تراش دندان‌ها نیاز نیست، در جلسه دوم مراجعه، تیغه‌های سرامیکی آماده نصب بر روی دندان‌ها هستند. روز مراجعه به مطب برای نصب لمینت به روش سرامیک بدون تراش یا کانتکت لنز، عمل پاکسازی دندان‌ها انجام می‌گیرد تا از هرگونه جرم و پلاک عاری شده و برای نصب تیغه‌ها آماده شوند. سپس پزشک به وسیله ماده‌ای قوی و چسبنده، تیغه‌های سرامیک بدون تراش را بر روی دندان‌ها می‌چسباند. این فرایند دو جلسه‌ای حدودا 3 تا 4 هفته به طول می‌انجامد که دلیل اصلی آن این است که تیغه‌های فوق نازک سرامیکی در داخل کشور ساخته نمی‌شود. بلکه به سفارش نمایندگان ایران در کشورهای همسایه ساخته شده و به ایران ارسال می‌گردند. به همین دلیل در بهترین حالت احتیاج به یک ماه صبوری برای انجام این کار دارید.

مزایای استفاده از سرامیک بدون تراش (کانتکت لنز)
استفاده از لنزهای تماسی دندان یا کانتکت لنز علاوه بر اصلاح رنگ دندان‌ها و بهبود دندان‌هایی که دچار تغییر رنگ شده‌اند، می‌تواند فاصله بین دندان‌ها را پر کرده و شکستگی جزئی یا لب‌پر شدگی دندان‌ها را بپوشاند و حالتی استاندارد و زیبا و مرتب به دندان‌ها ببخشد. سرامیک بدون تراش یا کانتکت لنزها باعث زیبا شدن طبیعی دندان‌ها شده و در مواردی می‌توانند جایگزینی مناسب برای ارتودنسی باشند بدون اینکه دردسرها و مشکلات ارتودنسی را داشته باشند. البته بهترین و مهم‌ترین مزیت روش کانتکت لنز، عدم نیاز به تراش دندان و اقدامات آماده‌سازی آن‌ها برای نصب تیغه‌های سرامیکی است. علاوه بر آن پروسه آماده‌سازی جزئی دندان‌ها که همان پاک‌سازی است بسیار ساده و سریع انجام می‌شود.
در فرآیند قالب‌گیری و نصب لمینت سرامیک بدون تراش هیچگونه تزریقی صورت نمی‌گیرد و کل پروسه بدون درد و البته بدون بی حسی طی می‌شود. همچنین یکی از مزایای چشمگیر کانتکت لنز دوام و عمر طولانی این نوع از لمینت است که باعث شده طرفداران زیادی داشته باشد. به این شکل که اگر به صورت درست و اصولی از آن‌ها مراقبت شود می‌تواند تا 10 سال دوام داشته باشد. عدم نیاز به تراشیدن دندان‌ها و دستکاری آن‌ها باعث تقویت ساختار کلی دندان شده و نگرانی جهت حساس شدن دندان در برابر خوراکی‌های سرد و گرم را از بین می‌برد.
به‌طور کلی مزایای شناخته شده برای سرامیک بدون تراش یا کانتکت لنز را می‌توان این‌گونه برشمرد:
⦁ به دست آوردن لبخندی جذاب و گیرا و دندان‌هایی سفید و مرتب بدون از بین رفتن مینای دندان.
⦁ استحکام بالا و مقاومت زیاد لمینت به دلیل اتصال مستقیم تیغه کانتکت لنز به مینای دندان.
⦁ سرامیک بدون تراش یا کانتکت لنز همانند لمینت‌های دیگر از نظر استحکام و مقاوم بودن در سطح بالایی قرار دارد و از نظر زیبایی نیز بسیار نچرال و طبیعی به نظر می‌رسد.
⦁ برای ساخت سرامیک بدون تراش با زیباجو مشورت می‌شود و کاملا منطبق با نظر و سلیقه آن‌ها ساخته می‌شود.
⦁ به دلیل عدم تراش دندان‌ها در این روش و آسیب نرسیدن به مینای دندان، دندان‌های زیرین سالم مانده و در صورت حذف کانتکت لنز مشکلی برای دندان‌ها ایجاد نمی‌شود.
⦁ در صورت مراقبت اصولی و استاندارد از سرامیک بدون تراش، تا 10 سال هم این تیغه‌ها ماندگار خواهند بود.
⦁ به دلیل عدم تراش مینای دندان و آسیب نرسیدن به رشته‌های عصبی، دندان به غذای سرد و گرم حساس نشده و مشکلی از این بابت تولید نمی‌کند.
⦁ در این روش به تزریق یا اعمال مواد بی‌حسی نیاز نیست و کل پروسه کاملا بدون درد انجام می‌گیرد.
⦁ این روش برگشت‌پذیر است و در صورت عدم تمایل به ماندن این سرامیک بر روی دندان‌های خود، هر زمان که بخواهید می‌توانید آن‌ها را برداشته و به حالت دندان‌های طبیعی خود برگردید.

معایب سرامیک بدون تراش
⦁ به دلیل اینکه تیغه‌های سرامیک بدون تراش یا کانتکت لنز بسیار نازک هستند، در صورت عیب و ایرادات ظاهری زیاد دندان‌ها، نمی‌توان از این روش استفاده کرد. زیرا نازک بودن تیغه‌ها پزشک را برای پوشاندن نقص‌های ظاهری زیاد دندان‌ها محدود می‌کند.
⦁ باز هم به دلیل نازکی زیاد نمی‌توان سرامیک بدون تراش را روی دندان‌هایی که لک عمیق یا زردی زیاد دارند نصب کرد.
⦁ اگر دندان‌ها نامنظم و کج باشند بهترین توصیه ارتودنسی و سپس استفاده از سرامیک بدون تراش است زیرا این روش در این کیس‌ها به تنهایی پاسخگو نیست.
⦁ در صورت تمایل به استفاده از لمینت‌های ضخیم‌تر، پایان کار طبیعی نخواهد بود زیرا دندان‌ها تراشیده نشده‌اند.
⦁ نصب تیغه‌های سرامیک بدون تراش به دلیل نازکی و ظرافت برای پزشک چالش زیادی به همراه دارد زیرا از لمینت‌های دیگر حساس‌تر است. بنابراین نیاز است که حتما به یک پزشک حرفه‌ای و ماهر مراجعه شود.
⦁ اگر به صورت اصولی از آن‌ها مراقبت نشود ممکن است پس از چندی دچار تغییر رنگ شود.

مراقبت‌های لازم پس از نصب سرامیک بدون تراش (کانتکت لنز)
در اینجا نکاتی را که لازم است به آن توجه کنید تا لمینت سرامیک بدون تراش ماندگاری بالاتری داشته باشد، به تفصیل توضیح می‌دهیم:
مراقب باشید تا حد امکان از مواد تیره و موادی که لک و زردی روی دندان به‌جا می‌گذارند استفاده نکنید.
با وجود اینکه تیغه‌های سرامیک بدون تراش تا حد زیادی در مقابل لکه و زرد شدن مقاوم هستند و در مواجهه با غذاهای رنگ‌دار نسبت به دندان‌های طبیعی، نفوذ ناپذیرتر هستند، اما به هر حال عدم رعایت موارد توصیه شده می‌تواند به کدر و لک شدن هرچه سریع‌تر این روکش‌ها کمک کند. علاوه بر مصرف زیاد چای و قهوه و عدم شستشوی دندان‌ها پس از مصرف این نوشیدنی‌ها، سیگار نیز در تغییر رنگ سرامیک بدون تراش تاثیر به‌سزایی دارد. نیکوتین سیگار اگر حتی باعث تغییر رنگ خود روکش‌ها نشود، توانایی زرد و تیره کردن مواد استفاده شده برای چسبیدن و نصب روکش‌ها را دارد که این مورد با توجه به شفافیت کانتکت لنز باعث ایجاد لکه‌های زرد یا تیره بر روی روکش شده و زیبایی ظاهری آن را کاهش می‌دهد.

استفاده از مسواک با براش سخت ممنوع!
پس از نصب سرامیک بدون تراش بر روی دندان‌های خود باید مراقبت بیشتری از آن‌ها به عمل آورید که این مراقبت شامل استفاده از مسواک مناسب نیز می‌شود. به این منظور سعی کنید همیشه از مسواک با موهای نرم استفاده کرده و از زدن مسواک‌های خشک و کم‌کیفیت خودداری کنید. مسواک خشک باعث ساییدگی و خش بر روی سطح سرامیک بدون تراش شده و آن‌ها در مقابل تخریب و تغییر رنگ آسیب‌پذیر می‌کند.

تا جای ممکن از جویدن خوراکی‌های سخت و آسیب‌رسان پرهیز کنید.
جویدن یخ یا آب‌نبات‌های سخت ممکن است باعث ترک یا تخریب سرامیک بدون تراش شود. همچنین عادت جویدن سر خودکار یا مداد اگرچه بین همه رایج نیست اما در مواردی ممکن است روکش‌ها را دچار آسیب کند. تا جای ممکن بعد از نصب کانتکت لنز باید از این عادات اجتناب کرده و مراقبت بیشتری از دندان‌هایتان به عمل آورید.

دندان قروچه، عملی آسیب‌رسان به روکش سرامیک بدون تراش
دندان قروچه اکثرا به دلیل عادت صورت می‌گیرد یا در برخی افراد واکنشی در برابر اضطراب و استرس یا خشم است و در عده‌ای نیز در خواب به صورت ناخودآگاه اتفاق می‌افتد. اگر آگاهانه دچار این پدیده می‌شوید، در این شرایط از ساییدن دندان‌ها بر روی هم جلوگیری کنید؛ زیرا باعث وارد آمدن آسیب جدی به سرامیک بدون روکش و حتی خود دندان می‌شود. اگر اراده‌ای برای ترک این عادت ندارید و یا همانطور که گفته شد جز آن دسته از افرادی هستید که در هنگام خواب و به صورتی کاملا غیر ارادی دچار دندان‌قروچه می‌شوید، بهتر از قبل از نصب روکش با پزشک مشورت کرده تا در صورت لزوم از گارد محافظت‌کننده استفاده کنید.

از خمیر دندان مناسب هنگام مسواک زدن استفاده کنید.
علاوه بر مسواک نرم و مناسب، توجه به خمیر دندان مناسب هم نکته‌ای است که باید به آن توجه شود. هنگام خرید خمیردندان پس از نصب روکش کانتکت لنز، توجه داشته باشید که حاوی موادی مانند بی‌کربنات سدیم یا پراکسید هیدروژن نباشد. زیرا این مواد باعث از بین رفتن و ساییدگی سریع‌تر سطح روکش شده و عمر آن را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند. محصولاتی مانند ژل دندان گزینه مناسب‌تری برای استفاده بعد از نصب روکش است.

برای پاکسازی روکش‌ها از جرم و رسوبات به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
وقتی رسوب یا جرم دندان ایجاد می‌شود، تنها دندانپزشک در مطب باید این موارد را برطرف کند. علاوه بر برطرف کردن جرم و رسوبات، دندانپزشک می‌تواند با صیقل دادن روکش‌ها، آن‌ها را از هرگونه تغییر رنگ و لک‌شدگی بزداید.

درباره ما

این مجموعه یکی از مجهز ترین کلینیک های دندانپزشکی در ایران می باشد که یا سال ها تجربه کلیه خدمات عمومی و تخصصی دندانپزشکی را با بهره گیری از پیشرفته ترین تجهیزات و بالاترین استاندارد های دنیا در اختیار مراجعین قرار می دهد.

اطلاعات تماس

واتس اَپ : 09201001406
تلفن: 02122420604

آدرس مطب:  زعفرانیه خیابان الف، خیابان خرم نژاد، پلاک ٢٠، طبقه ۵، واحد ۵۰۱

خبرنامه

ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید و اولین نفری باشید که خبرنامه ما را دریافت میکنید